Η θέση του δήμου Αθηναίων στη διαβούλευση επί της πρότασης νόμου του υπουργείου Ανάπτυξης για τα Καταστήματα Υγειονομικού Ενδιαφέροντος


Άρθρο 1

Στην παρ. 4 αναφέρεται κρατική αρμοδιότητα για την επιβολή περιορισμών στην οικονομική δραστηριότητα. Συνάγεται, εξ αντιδιαστολής, ότι καταργείται η δικαιοδοσία των οργανισμών τοπικής αυτοδιοίκησης για τοπικές κανονιστικές πράξεις, στο βαθμό που οι τελευταίες θέτουν περιορισμούς σε κάποιες οικονομικές δραστηριότητες;

Άρθρο 15 – ολοκληρωμένο πληροφοριακό σύστημα

Η παράγραφος 8 της προτεινόμενης διάταξης είναι ασαφής. Γενικότερα, όμως, παρατηρείται ένας συγκεντρωτισμός στο μηχανισμό ελέγχου, με αποτέλεσμα οι Δήμοι να εξαρτώνται, για την άσκηση της ελεγκτικής τους αρμοδιότητας, από τη λειτουργία του κεντρικού συστήματος και την προτυποποίηση διαδικασιών και εγγράφων που γίνεται από την κεντρική υπηρεσία. Δεν είναι δεδομένο, μάλιστα, ότι η προτυποποίηση αυτή θα γίνεται κατά τρόπο που προσαρμόζεται στις ιδιαιτερότητες κάθε Δήμου και, ειδικά, των καταστημάτων υγειονομικού ενδιαφέροντος που ο Δήμος αυτός πρέπει να ελέγχει.

Άρθρο 16 – κυρώσεις

Οι κυρώσεις που σχετίζονται με την παράβαση γνωστοποίησης είτε της έναρξης λειτουργίας ενός κυε, είτε της μεταβολής των στοιχείων του, είναι χρηματικές. Δεν μπορούν να οδηγήσουν στη διακοπή της λειτουργίας του. Επομένως, δεν υπάρχει σοβαρό αντικίνητρο για κάποιον επιχειρηματία να ξεκινήσει μία δραστηριότητα χωρίς γνωστοποίηση, χωρίς υποτυπώδη έλεγχο της νομιμότητάς της. Ένα τέτοιο καθεστώς θα έχει και δύο ακόμη συνέπειες. Η πρώτη συνέπεια είναι ότι μπορούν να γίνονται “αρπαχτές”, δηλαδή επιχειρήσεις που θα ξεκινούν και θα σταματούν τη λειτουργία τους χωρίς ποτέ να ελεγχθούν, με σκοπό ένα πρόσκαιρο κέδρος – τέτοιες επιχειρήσεις θα δυσφημίζουν πολύ σοβαρά το τουριστικό προϊόν Δήμων, όπως ο Δήμος Αθηναίων. Η δεύτερη είναι ότι θα συστήνονται επιχειρήσεις με χρήση παρένθετων προσώπων, τα οποία δεν θα έχουν ατομική περιουσία, ώστε οι συνέπειες ενός διοικητικού προστίμου να είναι ουσιαστικά μηδαμινές γι’ αυτούς. Θα επεκταθεί, δηλαδή, η πρακτική του “αυτοφωράκια” εκτός από τις ποινικές, και στις διοικητικές κυρώσεις.

Άρθρο 29 – γνωστοποίηση στα κυε

Η μόνη προϋπόθεση που θα ελέγχεται για τη δραστηριότητα θα είναι η συμφωνία της με τις πολεοδομικές και χωροταξικές διατάξεις (αφού γι’ αυτές είναι αρμόδια η υπηρεσία Δόμησης). Έτσι, όμως, φαίνεται ότι δεν ελέγχεται η συμβατότητα μιας χρήσης με τοπικές κανονιστικές πράξεις, δηλαδή εμμέσως αφαιρείται η σχετική αρμοδιότητα των Δήμων.

Άρθρο 30 – κατάργηση άδειας χρήσης μουσικών οργάνων

Αφαιρείται από τους Δήμους ένα εργαλείο για τον έλεγχο παραβατικών συμπεριφορών σε ένα τομέα ιδιαιτέρως ευαίσθητο. Σε περιοχές μεικτής χρήσης θα μπορεί ένας επιχειρηματίας να παραβιάζει το νόμο με μόνο φόβο κάποιο πρόστιμο ή μία πταισματικού χαρακτήρα δίωξη, χωρίς να καταλείπεται κάποιο εργαλείο για την προστασία των συμφερόντων των κατοίκων. Η αυθαιρεσία ουσιαστικά θεσμοθετείται με αυτή τη διάταξη.

Άρθρο 31 – κοινόχρηστοι χώροι

Η υπηρεσία που θα χορηγεί την άδεια χρήσης κοινοχρήστου χώρου δεν θα γνωρίζει τις υγειονομικές προϋποθέσεις του καταστήματος υγειονομικού ενδιαφέροντος. Έτσι, υπάρχει σοβαρός κίνδυνος να δεσμεύεται δημόσιος χώρος, ο οποίος ούτως ή άλλως δεν θα ήταν απαραίτητος για τη λειτουργία ενός κ.υ.ε.

Άρθρο 38

Στην παρ. 3 αναφέρεται ότι η προσωρινή και οριστική αφαίρεση αδείας λειτουργίας στις επιχειρήσεις, όπου απαιτείται γνωστοποίηση (όπως στα κ.υ.ε.), αντικαθίσταται από την προσωρινή και οριστική διακοπή της λειτουργίας τους. Ωστόσο, η κύρωση αυτή καθίσταται άνευ νοήματος σε ένα καθεστώς απλής γνωστοποίησης, στο οποίο δεν υπάρχει δυνατότητα στη Διοίκηση ν’ αρνηθεί να επιτρέψει τη λειτουργία ενός καταστήματος υγειονομικού ενδιαφέροντος, στο οποίο έχει επιβληθεί η κύρωση της προσωρινής ή οριστικής διακοπής λειτουργίας. Δηλαδή μία επιχείρηση τιμωρείται με οριστική διακοπή λειτουργίας. Την επομένη ημέρα γνωστοποιεί ότι ξεκινά εκ νέου τη λειτουργία της. Με ποια νομοθετημένη διαδικασία θα της απαγορευθεί η επανεκκίνηση της λειτουργίας της (δηλαδή ουσιαστικά η εφαρμογή της κύρωσης της οριστικής διακοπής);

Ημερομηνία:

Τρι, 30/08/2016 – 11:20

About Αντώνης Παπαδάκης

Υγιεινολόγος- Επόπτης Δημόσιας Υγείας Περιφέρειας Κρήτης Αντιπρόεδρος Δ.Σ Πανελλήνιας Ένωσης Εποπτών Δημόσιας Υγείας
Gallery | This entry was posted in Νομοθεσία υπό Διαβούλευση. Bookmark the permalink.

Σχολιάστε

Συνδεθείτε για να δημοσιεύσετε το σχόλιο σας:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s