ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ ΣΥΛΛΟΓΩΝ ΥΠΑΛΛΗΛΩΝ ΑΙΡΕΤΩΝ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΩΝ ΕΛΛΑΔΑΣ: Σχέδιο νόμου «Νέο θεσμικό πλαίσιο για την άσκηση οικονομικής δραστηριότητας» Με την σφραγίδα του ΣΕΒ, της Παγκόσμιας Τράπεζας και του ΟΟΣΑ, η συγκυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ προχωρά στην κατάργηση αδειών & ελέγχων


Με προειλημμένες αποφάσεις και μια προσχηματική διαβούλευση η συγκυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ προχωρά στο «Νέο θεσμικό πλαίσιο για την άσκηση οικονομικής δραστηριότητας», δηλαδή σε νομοθετικές ρυθμίσεις που καταργούν τις αδειοδοτήσεις και τους ελέγχους επιχειρήσεων, που τις οδηγούν σε καθεστώς πλήρους «απελευθέρωσης».

Το Σχέδιο Νόμου, που έδωσε στη δημοσιότητα και εντάσσεται στις προαπαιτούμενες δράσεις που αφορούν στην ολοκλήρωση της πρώτης «αξιολόγησης» του 3ου μνημονίου έχει γραφτεί και με «το χέρι» του ΣΕΒ, του ΟΟΣΑ και της Παγκόσμιας Τράπεζας. Αποτελεί εναρμόνιση με τις «ελευθερίες» της Ευρωπαϊκής Ενωσης. Εξυπηρετεί μόνο τους μεγάλους επιχειρηματικούς ομίλους.

Η κυβέρνηση στο όνομα της προώθησης της ανάπτυξης και του ελεύθερου ανταγωνισμού δίνει «γη και ύδωρ» στους επιχειρηματικούς ομίλους, καταργώντας ότι «άφησαν όρθιο» ανάλογοι νόμοι των προηγούμενων κυβερνήσεων ΝΔ-ΠΑΣΟΚ, όπως ο ν. 4262/2014, ο 4276/2014, ο ν. 3526/2007.  Συνεχίζει την αφαίρεση αρμοδιοτήτων από τις Περιφέρειες.

Καταργεί την αρχή της προφύλαξης στον ευαίσθητο τομέα των τροφίμων, της πυροπροστασίας και του περιβάλλοντος. Απεμπολεί την ευθύνη του κράτους για την προστασία της Δημόσιας Υγείας και την αφήνει στα «χέρια» των επιχειρήσεων υγειονομικού ενδιαφέροντος, θεωρώντας ότι ο ανταγωνισμός θα εξαλείψει και τους κινδύνους, που δημιουργούνται. Όμως από πότε το κυνήγι του κέρδους και η εξοικονόμιση δαπανών αφήνουν περιθώριο στην τήρηση των κανόνων ορθής υγιεινής πρακτικής και την διασφάλιση της υγιεινής και ασφάλειας;

Η λογική που διαπνέει όλο το  σχέδιο νόμου είναι: δεν προσφέρουν τίποτα οι προληπτικοί έλεγχοι στην προστασία της Δημόσιας Υγείας, αποτελούν «βάρος», βάζουν εμπόδια στις επενδύσεις…, άρα δεν χρειάζονται!!! Οι αρμόδιοι δεν ζήτησαν ούτε καν την αξιολόγηση των αποτελεσμάτων των διατάξεων εκείνων…., με τις οποίες είχαν ήδη καταργηθεί οι αδειοδοτήσεις σε ορισμένα είδη μικρών και απλών επιχειρήσεων…., αν και έγιναν κάποιες συναντήσεις «επιτροπών» και υπηρεσιακών παραγόντων στο Υπουργείο Ανάπτυξης. Αν ζητούσαν την αξιολόγηση των προηγούμενων νομοθετημάτων θα έβλεπαν ότι η κατάργηση της αδειοδότησης και η επιβολή της γνωστοποίησης απέδειξε ότι δεν πληρούνταν στις περισσότερες των επιχειρήσεων ούτε οι βασικοί όροι υγιεινής καθώς και ότι το καθεστώς αυτό επιβάρυνε και δεν οφέλησε τις επιχειρήσεις αυτές, γιατί το κόστος των εκ των υστέρων διορθωτικών παρεμβάσεων είναι πολύ μεγαλύτερο…

Επιβεβαιώθηκε και με αυτόν τον τρόπο ότι οι διάφορες Επιτροπές και Ομάδες Εργασίες γίνονται τις περισσότερες φορές για να συσκοτήσουν το προειλημμένο των κυβερνητικών επιλογών και αποφάσεων.

Το Σχέδιο Νόμου καταργεί την απαίτηση για αδειοδότηση σε μεγάλο αριθμό δραστηριοτήτων στους κλάδους της μεταποίησης τροφίμων και ποτών, στα καταστήματα «υγειονομικού ενδιαφέροντος», καθώς και στα τουριστικά καταλύματα. Πρόκειται για τους πρώτους τομείς, καθώς στη συνέχεια με νέα νομοθετήματα θα προχωρήσουν αντίστοιχες παρεμβάσεις σε τομείς όπως η εφοδιαστική αλυσίδα, οι εξορύξεις, το σύνολο της μεταποιητικής δραστηριότητας, τα «έξυπνα» επιχειρηματικά πάρκα, οι λοιπές τουριστικές δραστηριότητες (μαρίνες, γήπεδα γκολφ) κ.ά. Αντιμετωπίζει την υγιεινή και ασφάλεια ως υποδεέστερο παράγοντα από τα οικονομικά δεδομένα μιας επιχείρησης.

Καταργεί ακόμα και την υποχρέωση για υποβολή γνωστοποίησης καθώς και Υπεύθυνης Δήλωσης του επιχειρηματία, ότι γνωρίζει τους όρους που πρέπει να τηρεί  και ότι τους τηρεί!!!

Για να δημιουργήσει δε την εντύπωση ότι δεν θα είναι ανεξέλεγκτα «τα πράγματα» δίνει την δυνατότητα στους αρμόδιους υπουργούς να θεσμοθετούν την ένταξη κάποιων επιχειρηματικών δραστηριοτήτων στο καθεστώς της γνωστοποίησης ή της έγκρισης, μόνον όταν δημιουργείται «κίνδυνος δημοσίου συμφέροντος»…

Καταργεί επί της ουσίας και τους ελέγχους των αρμοδίων υπηρεσιών, αφού με το άρθρο 13 προβλέπεται η απαίτηση έκδοσης Προεδρικού Διατάγματος για τον καθορισμό «της διεξαγωγής των ελέγχων, τα πιθανά πρότυπα διεξαγωγής ελέγχου τα οποία πρέπει να τηρούνται και τα υποδείγματα των εκθέσεων οι οποίες πρέπει να υποβάλλονται…», το οποίο θα εκδοθεί…!!! Δεν είναι τυχαίο εξάλλου που με το ισχύον μισθολόγιο των δημοσίων υπαλλήλων (ν. 4354/2015) κατήργησαν τις προβλεπόμενες αποζημιώσεις για τους υπαλλήλους των Διευθύνσεων Ανάπτυξης που διενεργούσαν ελέγχους εκτός του υποχρεωτικού ωραρίου εργασίας τους.

Αντιμετωπίζει τους υγειονομικούς, κτηνιατρικούς, πυροσβεστικούς κλπ ελέγχους, τους υγειονομικούς και λοιπούς όρους και προϋποθέσεις, που πρέπει να πληρούν οι επιχειρήσεις ως γραφειοκρατικά εμπόδια, που εμποδίζουν τις επενδύσεις!! Οι ιδιες οι κυβερνήσεις, που θεωρούσαν αναγκαίο να έχουν λόγο οι Δημαρχιακές Επιτροπές (χορήγηση προέγκρισης) για το που μπορεί να ανοίξει ένα μπακάλικο ή ένα ψιλικατζίδικο, που για χρόνια ήταν απαραίτητη η απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου για να υπογράψει ένας δήμαρχος μια Άδεια Λειτουργίας, έρχονται και βάζουν στο ίδιο τσουβάλι αυτές τις γραφειοκρατικές διαδικασίες με τους αναγκαίους προελέγχους και ελέγχους των επιχειρήσεων υγειονομικού ενδιαφέροντος και τα καταργούν όλα!!! Όλα για την  στήριξη της επιχειρηματικότητας.

Δίνει την δυνατότητα να ανατίθεται η αρμοδιότητα των όποιων ελέγχων απομείνουν ως «φύλλο συκής» ή και άλλων αρμοδιοτήτων δημοσίων υπηρεσιών, σε φυσικά ή νομικά πρόσωπα Ιδιωτικού Δικαίου!!!, απαξιώνοντας και με αυτόν τον τρόπο το ανθρώπινο δυναμικό του δημόσιου τομέα. Γι αυτό εξάλλου «σπρώχνοντας» τις αδειοδοτήσεις στα Επιμελητήρια (την πόρτα την άνοιξε ο ν. 3526/2007) η κυβέρνηση προωθεί και την αναθεώρηση της επιμελητηριακής νομοθεσίας και την θεσμοθέτηση «υπηρεσιών μιας στάσης» για την ίδρυση επιχειρήσεων. Δηλαδή «Γιάννης θα κερνάει, Γιάννης θα πίνει»!!!  Αξίζει να αναφέρουμε ότι η ΚΕΔΕ αντέδρασε κι εξέδωσε ανακοίνωση όχι όμως γιατί ενδιαφέρεται για την προστασία της δημόσιας υγείας αλλά προκειμένου να διαμαρτυρηθεί γιατί « Η αφαίρεση των συγκεκριμένων αρμοδιοτήτων θα προκαλέσει μεγάλη ζημία στα οικονομικά των δήμων, οι οποίοι ήδη έχουν υποστεί τεράστιες περικοπές». Όσο για την ΕΝΠΕ ούτε κουβέντα…

Μέχρι τώρα οι επαγγελματίες και οι μικρές κυρίως επιχειρήσεις έβρισκαν έναν σύμβουλο στις δημόσιες ελεγκτικές υπηρεσίες, που τους παρείχε δωρεάν οδηγίες, συστάσεις και συμβουλές, για να καταφέρνουν να λαμβάνουν όλα τα απαραίτητα μέτρα υγιεινής και ασφάλειας. Με τους κυβερνητικούς σχεδιασμούς θα οδηγούνται «υποχρεωτικά» και αυτοί να πληρώνουν μια πιστοποιημένη ιδιωτική εταιρεία παροχής συμβουλών, πιστοποιητικών κλπ, για να εξασφαλίζουν την απαραίτητη γνώση και τα αναγκαία νομιμοποιητικά έγγραφα. Αντί να είναι αποκλειστική ευθύνη του κράτους η διεξαγωγή των ελέγχων και η παροχή συμβουλών και οδηγιών μεταφέρεται στις ιδιωτικές εταιρείες. Αποκαλύπτεται δηλαδή πόσο προσχηματική και αντιφατική είναι η επιχειρηματολογία τους. Από τη μια επαίρονται ότι μειώνουν το χρόνο για την έκδοση άδειας, από την άλλη αυξάνουν το κόστος, έστω και έμμεσα, για την έκδοσή της. Φυσικά αυτό γίνεται σε βάρος των μικρών επιχειρηματιών, οι οποίοι θα επιβαρυνθούν με ένα κοστολόγιο που πολλοί απ’ αυτούς δεν θα μπορούν να αντέξουν. Αποδεικνύεται για μια ακόμα φορά, μέσα από τον ταξικό χαρακτήρα των μέτρων, ποιανού συμφέροντα εξυπηρετεί η κυβέρνηση.

Βέβαια από την άλλη, η τραγική κατάσταση του συνόλου των ελεγκτικών μηχανισμών, τόσο από πλευράς προσωπικού, όσο και των μέσων που διαθέτουν για να πραγματοποιήσουν με στοιχειώδη αξιοπρέπεια το έργο τους, δεν προδιαθέτουν θετικά για την προστασία της Δημόσιας Υγείας. Δεν είναι μυστικό, όπως καταγράφεται στον τύπο τουλάχιστον, η αύξηση των τροφιμογενών λοιμώξεων, ο μειωμένος αριθμός – σε σχέση με άλλες χρονικές περιόδους αλλά και με βάση τις πραγματικές  ανάγκες – δειγματοληψιών και εργαστηριακών αναλύσεων (π.χ πόσιμου νερού)  εξαιτίας παύσης λειτουργίας εργαστηριακών υποδομών (π.χ ΠΕΔΥ ΑΜΘ) και έλλειψης αναλωσίμων.

Προπαγανδίζει το Υπουργείο Ανάπτυξης πως εναρμονίζει το καθεστώς της λειτουργίας των οικονομικών δραστηριοτήτων και των ελέγχων με αυτό των άλλων Ευρωπαϊκών Χωρών, αποσιωπώντας σκόπιμα, ότι όλα τα διατροφικά σκάνδαλα ξεκίνησαν από αυτές τις Ευρωπαϊκές Χώρες, που οι επιχειρήσεις τροφίμων έχουν αυτό το πλαίσιο λειτουργίας, που την σφραγίδα  την βάζει η κερδοφορία των επιχειρήσεων και όχι η διασφάλιση της δημόσιας υγείας.

Από όλα τα παραπάνω προκύπτει ότι οι εργαζόμενοι των Περιφερειών απορρίπτουμε αυτό το Σχέδιο Νόμου, το οποίο δεν παίρνει βελτίωση και ζητάμε:

-να παραμείνουν οι αρμοδιότητες στις Περιφέρειες

-να ληφθούν όλα τα αναγκαία μέτρα ώστε και οι αδειοδοτήσεις και οι έλεγχοι να     έχουν ουσιαστικό περιεχόμενο, να γίνονται με «κωδικοποιημένες», σταθερές, διαφανείς διαδικασίες και να αποσκοπούν στην πρόληψη και την προστασία της Δημόσιας Υγείας και ασφάλειας των πολιτών

-να παρθούν μέτρα αναβάθμισης όλων των ελεγκτικών μηχανισμών.

ΓΙΑ ΤΟ Δ. Σ.

Η ΠΡΟΕΔΡΟΣ

 

ΠΑΝΟΥΤΣΑΚΟΥ ΒΕΤΑ

Ο ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ

 

ΑΝΔΡΕΑΔΕΛΛΗΣ ΓΙΑΝΝΗΣ

 

 

About Αντώνης Παπαδάκης

Υγιεινολόγος- Επόπτης Δημόσιας Υγείας Περιφέρειας Κρήτης Αντιπρόεδρος Δ.Σ Πανελλήνιας Ένωσης Εποπτών Δημόσιας Υγείας
Gallery | This entry was posted in Δημόσιο, Δημόσιοι Υπάλληλοι. Bookmark the permalink.

Σχολιάστε

Συνδεθείτε για να δημοσιεύσετε το σχόλιο σας:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s