Ανακαλύψτε το διατροφικό θησαυρό του πράσου


Έχει στενή συγγένεια με το κρεμμύδι και είναι ανθεκτικό φυτό με ζωηρή ανάπτυξη. Η καταγωγή του είναι από τη Μέση Ανατολή και από τις χώρες της ανατολικής Μεσογείου και διαδόθηκε στην Ευρώπη από τους Ρωμαίους. Καλλιεργείται για το βολβό και τα φύλλα του. Ο πολλαπλασιασμός του πράσου γίνεται με σπόρο. Τον πρώτο χρόνο, από ένα βλαστό αναπτύσσονται μακριά φύλλα σε σχήμα λόγχης και μία παχιά σαρκώδη βάση. Οι σαρκώδεις βάσεις των φύλλων καλύπτουν η μία την άλλη και σχηματίζουν ένα σχεδόν κυλινδρικό, παχύ και μακρύ βολβό. Ο βολβός αυτός φτάνει σε μήκος τα 40-50 εκατοστά. Στη βάση του βολβού αναπτύσσεται ένας θύσανος με ρίζες που προχωρούν σε μεγάλο βάθος. Κατά το δεύτερο χρόνο, ανάμεσα από τά φύλλα αναπτύσσεται ένα μακρύ στέλεχος που καταλήγει σε μία μεγάλη ταξιανθία, η οποία έχει 300-400 λευκά ή ρόδινα άνθη. Ο καρπός του πράσου είναι κάψα και περικλείει πολλά μαύρα σπόρια. Η σπορά μπορεί να γίνει είτε απευθείας στο χωράφι, είτε σε ειδικό ψυχρό σπορείο κατά το μήνα Μάρτιο μέχρι τον Ιούνιο. Μετά τη σπορά πρέπει να περάσουν 2 – 3 μήνες, μέχρι να βγουν τα φυτάρια. Η μεταφύτευση γίνεται τους καλοκαιρινούς μήνες, όχι όμως απευθείας, καθώς τα φυτάρια πρέπει να μείνουν σε ειδικό ξηρό μέρος και να ξεραθούν. Η συγκομιδή γίνεται το χειμώνα. Το πράσο είναι ανθεκτικό στις χαμηλές θερμοκρασίες και μπορεί να αντέξει και σε θερμοκρασία κοντά στους 0 βαθμούς.

ingredient399_praso

Το πράσο είναι ένα χειμερινό λαχανικό, το οποίο συνηθίζουμε να καταναλώνουμε κυρίως σε μαγειρευτά φαγητά, σούπες και πίτες.
Ανήκει στην ίδια οικογένεια με το κρεμμύδι και το σκόρδο, με τα οποία μοιράζεται αρκετά κοινά θρεπτικά συστατικά και ευεργετικές ιδιότητες.
Αρχικά, το πράσο έχει υψηλή περιεκτικότητα σε βιταμίνη Κ, που αποτελεί απαραίτητο συστατικό για τη διαδικασία πήξης του αίματος, ενώ τελευταία δεδομένα δείχνουν πως σχετίζεται και με την οστική υγεία. Ενδεικτικά, 1 μέτριο μαγειρεμένο πράσο καλύπτει περίπου το 1/3 των ημερήσιων αναγκών σε βιταμίνη Κ, για υγιείς ενήλικες.

Παράλληλα, περιέχει φυτικές ίνες, σημαντικές ποσότητες βιταμινών του συμπλέγματος Β, και ιδιαίτερα βιταμίνης Β6 και φυλλικού οξέος, καθώς και βιταμίνη C, βιταμίνη Α και πολύτιμα μέταλλα και ιχνοστοιχεία, όπως σίδηρο, ασβέστιο, μαγνήσιο, κάλιο και μαγγάνιο. Το πράσο αποτελεί επίσης πηγή ινουλίνης, η οποία δρα ως πρεβιοτικό, ευνοώντας την ανάπτυξη ωφέλιμων βακτηρίων στον πεπτικό σωλήνα.

Η διατροφική αξία του πράσου ενισχύεται σημαντικά και από την παρουσία καροτενοειδών και φλαβονοειδών, τα οποία ασκούν αντιοξειδωτική δράση, μειώνοντας τον κίνδυνο εμφάνισης χρόνιων νοσημάτων. Ακόμη, μεταξύ των καροτενοειδών που περιέχονται στα πράσα περιλαμβάνεται και το δίδυμο λουτεΐνη – ζεαξανθίνη, που συμβάλλει στην προστασία της υγείας των ματιών.

Τέλος, ερευνητικά δεδομένα δείχνουν πως η συστηματική κατανάλωση λαχανικών του γένους Allium, στο οποίο ανήκουν το πράσο και το κρεμμύδι, συνδέεται με πιθανά οφέλη για την υγεία, με κυριότερα τη βελτίωση του λιπιδαιμικού προφίλ και των επιπέδων αρτηριακής πίεσης, καθώς και τη μείωση του κινδύνου εμφάνισης ορισμένων μορφών καρκίνου του πεπτικού συστήματος και του προστάτη. –

See more at: http://www.newsone.gr/lifestyle/507723-anakalypste-to-diatrophiko-thesayro-toy-prasoy#sthash.LtbzmXS6.oMDf3Y4G.dpuf

About Αντώνης Παπαδάκης

Υγιεινολόγος- Επόπτης Δημόσιας Υγείας Περιφέρειας Κρήτης Αντιπρόεδρος Δ.Σ Πανελλήνιας Ένωσης Εποπτών Δημόσιας Υγείας
Gallery | This entry was posted in Υγεία. Bookmark the permalink.