Φράουλες: Νόστιμες και πλούσιες διατροφικά


250px-Fragaria_Fruit_Close-up«Κατάγονται» από την Ευρώπη, αλλά σήμερα καλλιεργούνται σχεδόν σε όλο τον κόσμο. Βοτανικά το φυτό ανήκει στην οικογένεια Rosaceae και στο γένος Fragaria. To επιστημονικό όνομα είναι Fragaria x ananassa

Φράουλες και υγεία

  • Οι φράουλες έχουν χαμηλή θερμιδική αξία (32 kcal/100g), και  είναι πηγή πολλών  συστατικών που ωφελούν την υγεία , όπως είναι διάφορες φυτοχημικές ουσίες, μέταλλα και βιταμίνες
  • Περιέχουν υψηλές ποσότητες φλαβονοειδών φαινολικών φυτοχημικών ουσιών , όπως είναι οι ανθοκυανίνες και το ελλαγικό οξύ. Επιστημονικές μελέτες δείχνουν ότι η κατανάλωση  φράουλας, μπορεί να έχει δυνητικά οφέλη για την υγεία. Υπάρχουν αναφορές για θετική δράση έναντι ορισμένων μορφών καρκίνου,  έναντι της γήρανσης,  καθώς και για αντιμετώπιση φλεγμονών και νευρολογικών ασθενειών. Στα φαινολικά αντιοξειδωτικά που περιέχουν οι φράουλες περιλαμβάνονται – αλλά σε μικρές ποσότητες – σημαντικά αντιοξειδωτικά, όπως είναι η λουτεΐνη, η ζεαξανθίνη, το β-καροτένιο. Οι ενώσεις αυτές δρουν προστατευτικά σαν περισυλλέκτες (scavengers) έναντι των ελευθέρων ριζών και των reactive oxygen species (ROS), που παίζουν σημαντικό ρόλο στην διαδικασία γήρανσης καθώς και στην εξέλιξη διαφόρων ασθενειών.
  • Οι φρέσκες φράουλες  είναι  πλούσια πηγή βιταμίνης-C (περίπου 98% της ΣΗΠ), η οποία είναι ένα ισχυρό φυσικό αντιοξειδωτικό. Η κατανάλωση φρούτων πλούσιων  σε βιταμίνη C βοηθά το σώμα να αναπτύξει αντοχή έναντι μολυσματικών παραγόντων,  και συμβάλλει στην καταπολέμηση φλεγμονών  δεσμεύοντας τις βλαβερές ελεύθερες ρίζες.
  • Είναι επίσης πλούσιες σε βιταμίνες του συμπλέγματος Β, όπως Β-6, νιασίνη, ριβοφλαβίνη, παντοθενικό και φυλλικό οξύ. Οι βιταμίνες αυτές δρουν σαν συν – παράγοντες ουσιών,  που βοηθούν τον οργανισμό,  στον μεταβολισμό των υδατανθράκων, των πρωτεϊνών και των λιπαρών. Περιέχουν επίσης βιταμίνες Α και Ε.
  • Επίσης οι Φράουλες περιέχουν επαρκή ποσά μετάλλων όπως το κάλιο, το μαγνήσιο, το φθόριο, ο χαλκός, ο σίδηρος και ιώδιο. Το κάλιο είναι σημαντικό συστατικό των κυττάρων και γενικότερα των υγρών του σώματος και βοηθάει στην φροντίδα της αρτηριακής πίεσης. Το φθόριο είναι συστατικό των οστών και των δοντιών και διαδραματίζει πρωτεύοντα ρόλο στην πρόληψη της τερηδόνας. O σίδηρος και ο χαλκός είναι απαραίτητα συστατικά για τον σχηματισμό των ερυθρών αιμοσφαιρίων.
  • Το μαγγάνιο χρησιμοποιείται από το σώμα σαν συν-παράγων του αντιοξειδωτικού ενζύμου «υπεροξείδιο της δισμουτάσης»
  • Οι φράουλες περιέχουν  φιζιτίνη (fisetin), ένα αντιοξειδωτικό που μελετάται  για τον ρόλο του στη νόσο Alzheimer, καθώς επίσης και για την νεφρική ανεπάρκεια που μπορεί να εμφανιστεί μετά από διαβήτη. Η φιζιτίνη είναι μια φλαβονόλη,  που ανήκει στην ομάδα των φλαβονοειδών πολυφαινολών.  Έχει βρεθεί σε πολλά φυτά, όπου χρησιμεύει και ως χρωστική ουσία. Πιθανές  αντιγηραντικές, αντιφλεγμονώδεις, αντικαρκινικές, και αντιϊικές ιδιότητες της φιζιτίνης είναι υπό επιστημονική διερεύνηση.
Μέση διατροφική ανάλυση Φράουλας (Fragaria x ananassa) ανά 100g
Θρεπτικό Συστατικό Τιμή % της ΣΗΠ
Ενέργεια 32 Kcal 1.5%
Υδατάνθρακες 7.7 g 6%
Πρωτεΐνες 0.67 g 0.1%
Ολικά λιπαρά 0.30 g 1%
Διαιτητικές ίνες 2.0 g 5%
Βιταμίνες
Φυλλικό οξύ 24 μg 6%
Νιασίνη 0.386 mg 2.5%
Παντοθενικό οξύ 0.125 mg 2.5%
Πυριδοξίνη 0.047 mg 3.5%
Ριβοφλαβίνη 0.022 mg 2%
Βιταμίνη A 12 IU 0.5%
Βιταμίνη C 58.8 mg 98%
Βιταμίνη   E 0.29 mg 2%
Βιταμίνη   K 2.2 μg 2%
Ηλεκτρολύτες
Νάτριο 1 mg 0%
Κάλιο 153 mg 3%
Μέταλλα
Ασβεστιο 16 mg 1.6%
Σίδηρος 0.41 mg 5%
Μαγνήσιο 13 mg 3%
Μαγγάνιο 0.386 mg 17%
Ψευδάργυρος 0.14 mg 1%
Φυτοχημικά
ß- καροτένιο 7 μg
Λουτεΐνη – Ζεαξανθίνη 26 μg

Σήμερα, ίσως μπορούμε να βρούμε φράουλες όλο τον χρόνο, η εποχή τους όμως είναι την άνοιξη και τα φρούτα παραμένουν φρέσκα και γεμάτα με τα πολύτιμα θρεπτικά συστατικά τους το πολύ έως τη μέση του καλοκαιριού. Οι φράουλες καταναλώνονται φρέσκιες, αλλά χρησιμοποιούνται και σε φρουτοσαλάτες και σε πολλά άλλα πιάτα. Χρησιμοποιούνται επίσης για παρασκευή μαρμελάδας, τάρτας, διαφόρων γλυκισμάτων, αλλά και για παρασκευή χυμών,  λικέρ κλπ.

Θέματα ασφάλειας
Ορισμένα άτομα παρουσιάζουν δυσανεξία ή αλλεργία στις φράουλες. Επίσης τα τρόφιμα που είναι πλούσια σε ανθοκυανίνες πρέπει να καταναλώνονται μετά από σύμφωνη γνώμη του γιατρού, ειδικά όταν υπάρχουν προβλήματα με το ουρικό οξύ

Σημείωση
Το άρθρο αυτό είναι μόνον ενημερωτικό. Δεν παρέχει διατροφικές συστάσεις. Για την κατανάλωση των φρούτων και για οποιαδήποτε εξατομικευμένη πληροφορία πρέπει να απευθυνθείτε στον γιατρό και στον διαιτολόγο σας.

http://www.foodbites.eu/j15/trofima/food-basics/frouta-laxanika/1037-strawberry

About Αντώνης Παπαδάκης

Υγιεινολόγος- Επόπτης Δημόσιας Υγείας Περιφέρειας Κρήτης Αντιπρόεδρος Δ.Σ Πανελλήνιας Ένωσης Εποπτών Δημόσιας Υγείας
Gallery | This entry was posted in Διατροφή, Υγεία. Bookmark the permalink.