Η κατανάλωση καθημερινά μίας μερίδας οσπρίων μπορεί να μειώσει σημαντικά το επίπεδο της «κακής» χοληστερόλης (LDL), και έτσι να προστατεύσει την καρδιά, σύμφωνα με μια νέα καναδική επιστημονική έρευνα.


big_0580036001329732551Οι επιστήμονες θεωρούν ότι τα φασόλια, οι φακές, τα ρεβίθια, ο αρακάς και τα άλλα όσπρια, όταν τρώγονται τακτικά, μειώνουν τον καρδιαγγειακό κίνδυνο.

Οι ερευνητές, με επικεφαλής τον δρα Τζον Σιβενπάιπερ του Νοσοκομείου Σεν Μάικλ’ς του Τορόντο, που έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο περιοδικό του Καναδικού Ιατρικού Συλλόγου, μελέτησαν (μετα-ανάλυση) 26 τυχαιοποιημένες κλινικές δοκιμές σε ΗΠΑ και Καναδά, που αφορούσαν συνολικά 1.037 άτομα.

Η μελέτη κατέληξε στο συμπέρασμα ότι υπάρχει μία μείωση κατά 5% στο επίπεδο της «λιποπρωτεΐνης χαμηλής πυκνότητας» (χοληστερόλης LDL) στο αίμα των ανθρώπων που τρώνε μία μερίδα οσπρίων την ημέρα (130 γραμμάρια ή τρία τέταρτα του φλιτζανιού). Η επίδραση των διαφορετικών ειδών οσπρίων φαίνεται να είναι περίπου η ίδια, οπότε δεν έχει τόση σημασία ποιά όσπρια τρώει κανείς.

Τα όσπρια φαίνεται ότι επιδρούν περισσότερο στους άνδρες, που εμφανίζουν μεγαλύτερη μείωση της «κακής» χοληστερόλης σε σχέση με τις γυναίκες. Αυτό ίσως συμβαίνει επειδή γενικά οι άνδρες κάνουν χειρότερη διατροφή από τις γυναίκες και έχουν συνήθως υψηλότερα επίπεδα χοληστερόλης.

Η LDL είναι ένας από τους κυριότερους παράγοντες καρδιαγγειακού κινδύνου, ιδίως αν συντρέχουν και άλλοι παράγοντες στον ίδιο άνθρωπο. Τα όσπρια δεν μεταβάλλουν το επίπεδο της «καλής» χοληστερόλης (HDL).

Οι ερευνητές επεσήμαναν ότι η κατανάλωση οσπρίων στις δυτικές χώρες παραμένει σχετικά χαμηλή και έχει περιθώρια να αυξηθεί. 

Από την άλλη, όπως επισημαίνει η νέα μελέτη, τα όσπρια μπορούν να έχουν κάποιες παρενέργειες σε ορισμένους ανθρώπους (φούσκωμα στομαχιού, διάρροια, δυσκοιλιότητα, αέρια κ.α.), όμως αυτά τα συμπτώματα μειώνονται, όσο τα όσπρια εντάσσονται συχνότερα στη διατροφή.

Τα όσπρια έχουν χαμηλό γλυκαιμικό δείκτη και είναι καλές πηγές φυτικών ινών και πρωτεϊνών, βιταμινών και μετάλλων. Προηγούμενες έρευνες έχουν δείξει ότι και άλλα τρόφιμα, όπως η βρώμη και το κριθάρι, μειώνουν κατά 5% την «κακή» χοληστερόλη.

http://www.nooz.gr

About Αντώνης Παπαδάκης

Υγιεινολόγος- Επόπτης Δημόσιας Υγείας Περιφέρειας Κρήτης Αντιπρόεδρος Δ.Σ Πανελλήνιας Ένωσης Εποπτών Δημόσιας Υγείας
Gallery | This entry was posted in Διατροφή, Υγεία. Bookmark the permalink.

Σχολιάστε

Συνδεθείτε για να δημοσιεύσετε το σχόλιο σας:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s